Baby groep

Eerst en vooral wil ik graag vermelden dat een dag voor een baby jonger dan 8 maanden helemaal wordt afgestemd op het ritme van het kind.
Op een bepaald moment vloeit het dagritme van het kind vanzelf samen met het dagritme dat gehanteerd wordt in ons kinderdagverblijf.

De baby’s vinden het heerlijk om knus op schoot te zitten en te genieten van de knuffelmomenten. Samen liedjes zingen alsook het inkijken van prentenboekjes stimuleert spelenderwijs de taalontwikkeling van uw kind. De begeleidster speelt samen met uw kind, dit samen spelen is voor de begeleidster een moment van "bewust spelen" met uw kind. We noemen dit onze baby training.

Babytraining

Wanneer we de doelstellingen voor de babytraining bepalen wordt er gekeken in welke ontwikkelingsfase uw kind zich op dat moment bevind, hierbij wordt ook gekeken naar de leeftijd en de persoonlijke ontwikkeling van uw kind.
Om de 2 weken worden nieuwe doelen geformuleerd.
We stellen ons dan de vraag "Wat willen we uw kind in deze 2 weken bewust aanleren?".
Bijvoorbeeld het leren rollen, leren om blokjes te stapelen, leren om de vormpjes in de vormenstoof te duwen, ...
Zodra het doel bereikt is gaan we weer een stapje verder en gaan we weer iets nieuws oefenen.
Het kind zal de training niet ervaren als een must, het is voor het kind een variatie van spelaanbod.

Een dagje in de opvang ziet er voor kinderen bij de baby groep als volgt uit:
7:00 – 9:30 uur

Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen toekomen nadat ze thuis een deugddoend ontbijtje genoten hebben.
Zodra u met uw kind toekomt wordt u beiden verwelkomd en volgt er een kort gesprekje over het welbevinden van uw kind en andere belangrijke informatie. Vervolgens wordt er, zo nodig, voor afleiding gezorgd als u weggaat.
Met uw kind zwaaien als u weg gaat, samen een boekje kijken, spelen met de blokken of ander speelgoed, aangepast aan de ontwikkelingsfase van uw kind.

9:30 - 10:45 uur

De meeste kinderen in deze baby groep gaan nu een dutje doen, en slapen meestal tot aan de warme maaltijd.
Wij vinden het fijn om de kinderen na de luierwissel een pyjamaatje aan te doen om hun vervolgens knus in hun bedje te leggen.
Baby’s onder de 6 maanden willen rond deze tijd graag rustig hun flesje drinken en gaan dan aansluitend onder toezicht slapen in de kabouterbedjes die in de speelruimte staan.
Baby's vinden het uit en aankleden niet zo prettig, zij slapen dan ook in de kleertjes van de dag.

10:45 - 11:10 uur

Zodra uw kindje wakker wordt, word het uit bed gehaald en verzorgd. Vervolgens kan het nog even spelen op de mat.

11:10 – 12:00 uur

Kinderen die wakker zijn krijgen nu hun versbereidde warme maaltijd.
Zodra uw kindje genoeg gegeten heeft mag het gaan spelen op de mat of even rustig uitbuiken in een relax.

12:00 – 13:30 uur

De begeleidster gaat samen met de kinderen die nu wakker zijn, op de mat zitten om met hun te spelen.
Natuurlijk is er nu alle tijd om te knuffelen, gezellig op de schoot zitten of liggen, maar zeker ook om met hun te oefenen.
We leren hun nu rollen, zitten, kruipen, staan, speelgoedjes vastnemen of volgen. We zingen liedjes, doen kiekeboe en verstop spelletjes.
De babytraining die ik in het begin van deze pagina omschreef komt nu aan bod.

13:30- 14:30 uur

Alle kinderen worden wederom verluierd als ze naar bed gaan, als uw kindje moe is kan het gaan slapen.
Kinderen die niet moe zijn kunnen na het verluieren fijn verder spelen op de mat, of eventueel in een relax.
Sommige baby’s melden zich nu voor hun flesje.

15:00 – 16:00 uur

De slapertjes worden weer stilletjes wakker.
Ze worden verzorgd en krijgen aansluitend hun fruitmaaltijd.
Vanaf 4 maanden krijgen de kinderen een fruitpapje. Vanaf 8 maanden beginnen we de fruitpap aan te vullen met geraspt fruit.
Dit wordt geleidelijk uitgebreid totdat uw kind stukjes fruit kan eten.

16:00 – 18:00 uur

De dag loopt ten einde, de kinderen kunnen nu weer worden opgehaald door de ouders. Alle kinderen gaan nu samen in de speelkamer spelen.
Ze kunnen desgewenst een activiteit met de begeleidster doen.
Na de activiteit is er tijd voor vrij spel. De begeleidster doet tussen de ophaalmomentjes door een korte activiteit om de aanwezige kinderen te animeren.